Հ.Հ. Նախագահի Յօդուածը «Le Monde»ի Մէջ. ԱՆՑԵԱԼԻ ՓՈՐՁՈՒԹԻՒՆՆԵՐԻ ՄԱՍԻՆ ՅԻՇՈՂՈՒԹԻՒՆԸ ՀԻՄՆԱՐԱՐ ՆՇԱՆԱԿՈՒԹԻՒՆ ՈՒՆԻ

Հ.Հ. Նախագահի Յօդուածը «Le Monde»ի Մէջ. ԱՆՑԵԱԼԻ ՓՈՐՁՈՒԹԻՒՆՆԵՐԻ ՄԱՍԻՆ ՅԻՇՈՂՈՒԹԻՒՆԸ ՀԻՄՆԱՐԱՐ ՆՇԱՆԱԿՈՒԹԻՒՆ ՈՒՆԻ

Հայոց ցեղասպանութիւնից աւելի քան մէկ դար անց, Հայաստանի Հանրապետութեան նախագահ Արմէն Սարգսեանը յայտարարում է, որ 1915-1923 թթ. մարդկութեան եւ քաղաքակրթութեան դէմ գործուած այդ յանցագործութիւնը մարդատեացութեան, խտրականութեան, անհանդուրժողականութեան համար ճանապարհ է բացել։ Այս մասին նշուած է ֆրանսական «Le Monde» հեղինակաւոր պարբերականում հրապարակուած՝ Հայաստանի Հանրապետութեան նախագահ Արմէն Սարգսեանի՝ «Անցեալի փորձութիւնների վերաբերեալ յիշողութիւնը հիմնարար նշանակութիւն ունի» խորագրով յօդուածում։ «Արմենփրես»ն այն ներկայացնում է ստորեւ:

Ամբողջ աշխարհն այսօր անցնում է աննախադէպ ու աներեւակայելի ճգնաժամի միջով: Դրանից դուրս գալու համար շատ ժամանակ է պէտք, ճգնաժամը զբաղեցնում է թերթերի բոլոր էջերը: Ներկայ փորձութիւններին դիմագրաւելու համար շատ կարեւոր է անցեալի դժուարութիւնները յիշել: Մի աղէտը դուրս չի մղում միւսին. հայ ժողովուրդը լաւագոյնս գիտի դա:

Երիտթրքական կառավարութիւնը, օգտուելով Առաջին համաշխարհային պատերազմի ընձեռած խժդժութիւններից, 1915-16թթ. գործի դրեց Թուրքիայում հայերին ի սպառ վերացնելու ծրագիրը՝ ձեռնարկելով աննախադէպ ծաւալի եւ աներեւակայելի դաժանութեան տեղահանութիւններ, բռնութիւններ եւ սպանութիւններ:

 

Ցեղասպանութեան երկու տեսակի շարժառիթները

Աւելի քան մէկ դար է անցել 1915-1923 թթ. մարդկութեան եւ քաղաքակրթութեան դէմ գործուած այդ յանցագործութիւնից, սակայն այդ ոճիրի հետեւանքները մինչ օրս իրենց զգացնել են տալիս՝ խոչընդոտելով տարածաշրջանում խաղաղութեանն ու անվտանգութեանը:

Երկու տեսակի շարժառիթ էր ընկած երիտթրքական այդ ծրագրի հիմքում: Առաջինը քաղաքական էր. անկախութիւնը, որին հայ ժողովուրդը ձգտում էր, կայսրութեան մարմնից կը պոկէր ստրատեգիական գերկարեւորութիւն ներկայացնող հատուածը, որը փակում էր թուրքերի ճանապարհը դէպի Կովկաս եւ միջինասիական երկրներ:

Միւսը գաղափարախօսական շարժառիթն էր: Թրքական նորածիլ ազգայնամոլութիւնը ցանկանում էր բազմազգ եւ բազմամշակոյթ վիթխարի կայսրութիւնը վերածել միադաւան եւ մոնոլիտ թրքական պետութեան՝ աչքի առաջ ունենալով իր քաղաքական առաջխաղացումը դէպի Կովկաս եւ Միջին Ասիա:

Այդ ճանապարհի գլխաւոր խոչընդոտները դարձեալ հայերն էին, որ ապրում էին այդ երկու տարածքների միջեւ, ինչպէս նաեւ Փոքր Ասիան բնակեցնող յոյներն ու այլ քրիստոնեաներ:

Ուստի կայսրութեան գերակտիւ երկու տարրերի՝ յոյների եւ հայերի էթնիկական զտումը թուրք ազգայնամոլների համար այլընտրանք չունէր: Այս շարժառիթներից ոչ մէկը չի անհետացել, ընդհակառակը, դրանք այսօր արտայայտւում են սիրիական հարցի կամ փախստականների, քրտերի եւ Եւրոպայում տեղի ունեցող ակրեսիւ երեւոյթների տեսքով:

Այս շարժառիթներն այսօր էլ առկայ են. նախ Արցախում, որպէս Թուրքիայի ինթերվենցիոն քաղաքականութեան դրսեւորում, այնուհետեւ՝ Անգարայի կողմից Հայաստանին պարտադրուած շրջափակում:

 

Ուրուկուայ՝ 1965-ից

Հայոց ցեղասպանութեան ճանաչումը նոյնքան կարեւոր է ողջ մարդկութեան, որքան եւ հայութեան համար: Կէս դար լռութիւնից յետոյ 1960-70-ական թուականներին աշխարհն սկսեց կրկին խօսել Հայոց Ցեղասպանութեան մասին. 1965թ. Ուրուկուայն առաջինը ճանաչեց այն: Այսօր աշխարհի բազմաթիւ պետութիւններ ու միջազգային կազմակերպութիւններ ճանաչում են Հայոց ցեղասպանութիւնը, եւ նրանց թիւը գնալով աւելանում է:

Հայոց ցեղասպանութիւնից, Հոլոքոսթից, Կամպոտիայի եւ Ռուանտայի ցեղասպանութիւններից քաղուած դասերը պէտք է խնամքով պահուեն ու փոխանցուեն ապագայ սերունդներին։

Ի պատիւ Ֆրանսայի, տարիներ ի վեր նա այս պայքարի առաջամարտիկն է: 2019-ին Հանրապետութեան նախագահ Մաքրոնը Ապրիլի 24-ը յայտարարեց Ֆրանսայում Հայոց ցեղասպանութեան յիշատակի պաշտօնական օր: Իսկ ամերիկեան Գոնկրեսը 2019թ. պատմական երկու քուէարկութեամբ գերակշիռ մեծամասնութեամբ ճանաչեց Հայոց ցեղասպանութիւնը: Միջազգային հանրութիւնը եւս ցեղասպանութեան իրողութեան հետ կապուած որեւէ կասկած չունի։ Ուստի Թուրքիան գնալով մենակ է մնում իր ժխտման մէջ: Հայոց ցեղասպանութեան ճանաչումը Թուրքիայի կողմից եւ դրա հետեւանքների վերացումը անվտանգութեան երաշխիք են Հայաստանի եւ հայ ժողովրդի համար: Անընդունելի է Հայոց ցեղասպանութեան ճանաչման հարցի դիտարկումն Անգարայի հետ տնտեսական կամ քաղաքական այսրոպէական շահերի տեսանկիւնից:

Թուրքիան պարտաւոր է կատարել յիշողութեան այս գործը եւ վերացնել ցեղասպանութեան հետեւանքները: Եթէ Թուրքիան ճանաչի Հայոց ցեղասպանութիւնը, կ’առերեսուի սեփական պատմութեան ամենաողբերգական էջերի հետ եւ վերջնականօրէն կը շրջի դրանք:

 

Իրաւունք եւ ազատութիւն

Այսօր 1915 թուականի իրադարձութիւնների վերյիշումն ուղղուած է ապագային: Մենք պարտաւոր ենք յիշել այդ ոճրագործութիւնները՝ նոր յանցագործութիւններ կանխարգիլելու համար: Դրանց ժխտումը ճանապարհ է բացում մարդատեացութեան, խտրականութեան, անհանդուրժողականութեան համար:

Ցաւալի է, որ մարդկութիւնը դասեր չքաղեց Հայոց ցեղասպանութիւնից, այն մոռացուեց, երկար ժամանակ մնաց չճանաչուած ու չդատապարտուած, ինչը կարող էր կանխել մարդկութեան պատմութեան ընթացքում յետագայ նման ոճրագործութիւնները: Հայոց ցեղասպանութիւնից, Հոլոքոսթից, Կամպոտիայի եւ Ռուանտայի ցեղասպանութիւններից քաղուած դասերը պէտք է խնամքով պահուեն ու փոխանցուեն ապագայ սերունդներին:

Ցեղասպանութիւնների ճանաչումն ու դատապարտումը մեր բարոյական պարտքն ու մեր հիմնական պարտաւորութիւնն են մեր անցեալի առաջ եւ յանուն մարդկութեան ապագայի:

Արդի առողջապահական ճգնաժամը ստիպում է աւելի խորաթափանց նայել առկայ միջազգային հաւասարակշռութիւններին: Ուժերի հաւասարակշռութիւնը մեծապէս փոխուել է: Այս անորոշ մթնոլորտում մեզ չեն պարտադրւում դաշնակիցներ, մենք նրանց ընտրում ենք: Իսկ համատեղ արժէքներն այս ընտրութեան մէջ պէտք է իրենց տեղն ունենան:

1915թ. հայերի ձգտումները յանուն ազատութեան եւ իրաւունքի պատճառ դարձան բռնութիւնների եւ ոճիրների: Այսօր եւ, մասնաւորապէս 2018թ. յեղափոխութիւնից յետոյ, Հայաստանը մարմնաւորում է այս արժէքները: Հենց դրա համար Հայաստանին պէտք է ցուցաբերել քաղաքական, դիւանագիտական եւ տնտեսական աջակցութիւն: Ուժեղ Հայաստանը յաղթաթուղթ է տարածաշրջանի կայունութեան համար, Եւրոպայի եւ Ֆրանսայի համար: Հայաստանը կարող է կամուրջ լինել տարբեր աշխարհների միջեւ, այնքանով, որ երաշխաւորուի նրա խաղաղութիւնն ու անվտանգութիւնը:

ԱՐՄԵՆՓՐԵՍ

26 Ապրիլ, 2020